torsdag, mars 15, 2007

Jesusbønnen

Den blinde mannen ved Jeriko
Luk 18, 35 Da Jesus nærmet seg Jeriko, satt en blind mann ved veien og tigget. 36 Mannen hørte at det var mye folk på veien, og spurte hva som sto på. 37 De svarte ham: «Jesus fra Nasaret kommer forbi.» 38 Da ropte han: «Jesus, du Davids sønn, forbarm deg over meg!» 39 De som gikk foran, snakket strengt til ham og ba ham tie, men han ropte bare enda høyere: «Du Davids sønn, forbarm deg over meg!» 40 Jesus stanset og ba at den blinde skulle føres til ham. Da han kom nærmere, spurte Jesus ham: 41 «Hva vil du jeg skal gjøre for deg?» Han svarte: «Herre, la meg få synet igjen!» 42 Jesus sa til ham: «Bli seende! Din tro har frelst deg.» 43 Straks kunne han se, og han ga seg i følge med Jesus og lovet Gud. Og hele folkemengden som så dette, lovpriste Gud.
(Teksten for Fastelavnssøndag, 18.febr.-07)


Jesusbønnen

”Kyrie eleison” – ”Herre, miskunne deg!” ropte den blinde i veikanten, Luk 18,38. Bønnen er den eldste kjente bønn til Jesus.
På 1860-tallet ble det oppdaget en liten bok, skjult i en klostercelle på den greske klosterhalvøya Athos. Det viste seg å være en fortelling om ”den russiske pilegrim”, forfatteren er ukjent. Det fortelles om en mann som i kirken sin hjemme i en russisk landsby en søndag hørte presten lese bibelordet fra 1. Tessalonikerbrev, kap.5,vers 17. Det er Bibelens korteste vers, og det lyder: ”Be stadig”. Tilhøreren ville vite hva det innebar å ”be stadig”. Han fikk ikke svaret han søkte og gav seg derfor ut på vandring. Han ble ”den russiske pilegrim”. I dagevis vandret han, i uker og måneder, han spurte i kirker og klostre, men fant ikke svaret han søkte. En dag banket han på porten til et kloster der han fikk snakke med en åndelig veileder og vismann, på russisk kalt en ”starets”. Denne gav ham svaret han søkte – endelig! Be stadig – det vil si å be den aller første bønnen til Jesus – be den om og om igjen inntil den går i ett med åndedrettet, ja, inntil bevisstheten slipper den og den blir en hjertets egen bønn. Pilegrimen fulgte rådet, og bønnen ble hans følgesvenn, den ble ett med åndedrettet, den ble en kraft som styrket kropp og sinn og fylte ham med glede og takknemlighet.
Denne beretningen om ”den russiske pilegrim” har siden blitt til eksempel og forbilde for millioner av mennesker som har søkt bønnens kilde. Vi kaller nå bønnen for ”Jesusbønnen”, og den har nå gjerne denne ordlyden:
”Jesus Kristus, Guds Sønn, miskunn deg over meg!”
Denne bønnen har fått en varig plass i kirkens liturgi. Vi hører de greske ordene hver søndag: ”Kyrie eleison”. Målet for bønnen er å komme nær Jesus og høre ham spørre: ”Hva vil du jeg skal gjøre for deg?”

1 Comments:

Blogger David Kvebæk said...

Takk, kjære Magelsen for " Jesusbønnen". Den er også blitt min åndedrettsbønn. Under en tid med svære åndedreettsproblemer hadde jeg verken innpust, eller utpust nok til å be den. Da ba jeg: Se! - Han bor i meg!". Til slutt renset den lungene mine slik at overlegn sa: Du har nok blitt behandlet av en som har større kompetanse enn oss!" Må Guds kjærteg berøre deg!

juli 02, 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home